Thursday 5 April 2012

KUMPULAN 3

Tajuk: Apa faktor yang membuatkan timbulnya disiplin dalam bilik tadika kucar-kacir? Huraikan faktor guru, kanak-kanak, dan persekitaran fizikal? Bagaimanakah suasana yang dikatakan positif untuk pembelajaran?

2 comments:

  1. Timbulnya masalah disiplin di dalam bilik darjah:

    i) Faktor guru : guru tidak boleh mengawal kelas disebabkan tidak ada ketegasan.Guru yg terlalu berlembut dlm erti kata yg sebenar iaitu berlembut tidak kena pada tempat boleh menyebabkan murid tidak menghiraukan arahan @ peraturan di dalam bilik darjah.Ini mewujudkan suasana yg agak bising dan tidak tentu arah seperti knk2 berlari2 ,menjerit2 dan bergaduh.

    ReplyDelete
  2. Adakalanya terdapat kanak-kanak yg terdiri daripada kanak-kanak yg mempunyai masalah tingkah laku seperti kasar,bertingkahlaku langsang dan sering mengeluarkan perkataan-perkataan yg tidak sepatutnya.Ini mungkin disebabkan pengaruh persekitaran di tempat tinggal kanak-kanak itu.Menjadi kebiasaan kanak-kanak prasekolah yg suka mengadu.Boleh dikatakan bila berlaku masalah disiplin, majoriti knk2 akan berlumba-lumba utk memberitahu guru .oleh yg demikian wujud suasana yg bising dan ada ketikanya terdapat pergaduhan kecil di mana kanak-kanak yg melakukan kesalahan @ menimbulkan masalah disiplin itu cuba menghalang rakannya yg hendak mengadu pada guru @ pembantu.Kanak-kanak ni kadang-kadang mereka tidak tau apa yg diucapkan itu salah.mereka hanya sebut atau cakap sahaja (meniru).Oleh yg demikian,sbg ibu bapa,keluarga maupun masyarakat setempat perlu menunjukkan contoh yg baik dan menjaga tatsusila pertuturan krn knk2 juga belajar melalui org2 di sekeliling mereka.

    ReplyDelete