Wednesday 28 March 2012

KUMPULAN 1

Tajuk : Bagaimana mengatasi masalah kanak-kanak yang tidak mahu berpisah dengan ibu bapa mereka di tadika khusus bagi minggu pertama? Apakah kesan pada kanak-kanak dan guru? Bagaimana mengatasi masalah tersebut?



3 comments:

  1. Assalamualaikum wbt..tahniah dan syabas buat sahabat kita Pn.Zailani yg telah berusaha mewujudkan blog ini bg memudahkan kita sama-sama membincangkan hal2 yg berkaitan dgn prasekolah.Semoga dgn ada nya blog ini kita dapat berkongsi idea,bertukar pandangan dan sebagainya bg meningkatkan ilmu kita dalam dunia pendidikan awal kanak-kanak.Terima kasih kepada Puan Sri Prof.Dr.Rohaty dan Puan Kamariah yg tidak jemu memberikan bimbingan.

    Pada kebiasaanya pihak pengurusan prasekolah akan mengadakan hari orientasi bagi kanak2 yang akan memasuki kelas prasekolah.Orientasi yg pertama diadakan beberapa hari sebelum sesi persekolah bermula dan minggu pertama persekolahan.Dengan adanya hari atau minggu orientasi ini kanak-kanak akan belajar menyesuaikan diri dgn rakan baru,guru dan juga pembantu.Mereka ini akan merasakan tidak selamat apabila berpisah dgn ibu bapa/ahli keluarga.Apabila wujud perasaan sebegini kanak-kanak akan rasa tertekan.Dan mereka akan menjerit @ menangis serta tidak mahu melepaskan ibu bapa mereka dari pegangan tangan.Guru boleh membantu dengan cuba mengalihkan perhatian kanak2 dengan peralatan @ permainan di dalam bilik darjah yang mereka gemari selain dari menggunakan peralatan ict yg mempunyai perisian pembelajran yang mamapu mencuri tumpuan knk2.

    ReplyDelete
  2. Ini memberi kesan juga kpd guru di mana sedikit sebanyak guru akan merasa tertekan dgn pelbagai kerenah knk2 malahan ibu bapa juga.Ada ibu bapa yg terlalu bimbangkan anak2,takut utk meninggalkan anak bersama guru dikhuatiri anak akan menangis dan segala mcm tok nenek kerenah yg adakalanya merimaskan guru.Diharapkan kita sebagai guru prasekolah dapat meningkatkan kesabran kita dan lebih kreatif dalam menangani masalah sedemikian rupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senario sebegini adalah perkara biasa yang akan ditempuhi guru-guru prasekolah pada awal tahun persekolahan.Sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada guru juga seperti stres kerana para guru perlu mempersiapkan minda dan mengatur strategi-strategi tertentu bagi menyelesaikan kemelut sebegini.

      Walau bagaimanapun, ibu bapa juga perlu memainkan peranan mereka dalam menangani isu ini agar tidak berlaku kepada anak-anak mereka....

      Delete