Wednesday 28 March 2012

KUMPULAN 2

Tajuk: Apa bezanya masalah tingkah laku kanak-kanak lelaki dan perempuan? Siapa yang lebih agresif atau langsang?

2 comments:

  1. Berdasarkan pengalaman saya mengajar di kelas prasekolah kebanyakannya kanak-kanak lelaki lebih lasak berbanding dgn kanak2 perempuan.Kebiasaannya murid lelaki lebih agresif.Tingkahlaku yg ditunjukkan oleh knk2 sebenarnya dipelajari dari orang dewasa dan persekitarannya seperti knk2 perempuan yg lemah lembut seperti ibunya,suka main masak2 berbanding pelajar lelaki yg mungkin melihat ayah mereka melakukan kerja2 yg berat,bermain bola sepak etc..
    Tingkah laku bermasalah yang dilakukan oleh knk2 boleh memberi kesan buruk kpd diri mrk sendiri dan juga org lain.Antaranya menjerit2 apabila marah,mencampakkan barang mainan,memukul kanak2 lain,menggigit rakan2 serta mengejek rakan2.

    Terdapat pelbagai punca tingkah laku bermasalah dalam kalangan knk2 seperti keperluan emosional yg tidak dipenuhi,pembelajaran yang tidak sesuai iaitu knk2 mempelajarinya secara tidak langkung di persekitarannya,harapan ibu bapa yg terlalu tinggi dan lagi2 lagi.Tidak dinafikan juga terdapat knk2 perempuan yg berkelakuan agresif namun jumlahnya terlalu kecil.

    Sebagai ibu bapa atau guru,beberapa cara boleh dilakukan untuk memupuk dan mendorong knk2 bertingkah laku baik dan sesuai dgn konteks masyarakat,budaya dan agama.Pemupukan dan dorongan ini dapat membantu pembentukan emosi kanak-kanak yg sihat supaya tingkah laku knk2 sesuai dengan situasi @ konteks yg dialami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kanak-kanak lelaki yang lebih agresif daripada kanak-kanak perempuan

      Delete